Friday, November 28, 2008

Awas Demam Chikungunya...


Demam chikungunya merupakan bawaan virus daripada nyamuk..ia lebih kurang seperti demam aedes..Demam ini tidaklah seteruk aedes yang boleh membawa kepada maut..tetapi jangan dipandang rendah pada penyakit demam yang kurang popularni...ikutilah cerita ini... Demam chikungunya ditemui pertama kali di Tanzania pada 1953. Kemudian merebak ke Afrika, India, Asia Tenggara, Indonesia dan Filipina.Aku sebenarnya baru mengetahui penyakit ini bila ia menyerang kampung aku yang terletak di kapar pada awal November 2008. Hari Berlalu seperti biasa,hujan seminggu sekali,panas terik,senang kata cuaca baik.Suatu malam ayah aku mengadu sakit kepala.."peningla kepala ayahni jam"..ayah aku berkata..Bagi aku ia pening biasa..tryla makan pentalon tu yah,..aku membalas..Sebab ayah aku ni berbadan Sasa..Penyakit pun takut singgah..


Hari esoknya aku melihat ayah aku tidak larat untuk bangun dari tilamnya.Pening kepala,badan Seram sejuk,kaki kebas dan sakit pinggang sehinggakan tidak boleh bergerak.Aku membawa ayah aku ke klinik di pekan.Doktor memberi ubat demam beserta dengan injection.Doktor yang handsome mengatakan ia demam biasa.Pada 2 hari selepas itu demam masih belum surut.Aku kembali membawa ayah aku ke klinik untuk Injection kali kedua.Doktor suspek demam cikunya..Sebab ia mengatakan ramai orang kampung aku mengadu sakit yang sama.."Ah sudah..aku katakan..Penyakit apakah ini..hari demi hari,sudah lebih seminggu aku lihat ayah aku terlantar..kenapa tidak baik-baik demamni?..Doktor bagi salah ubat ker.."hatiku berdetik.. Lastly,Ayah aku diberikan injection kali ketiga dan diikuti makan sup ketam dan meminum 100plus..alhamdulilah..nampak ada perubahan.. Sekarangni telah 2 minggu berlalu tetapi ayah aku masih mengadu sakit pada urat saraf pinggang..Tetapi ayah aku kuatkan semangat..dia melawan balik demam chikunya dengan tidak berbaring..alhamdulilah ayah aku kembali berniaga dan memulakan rutin harian seperti biasa..Thanks God..


Virus Chikungunya..

0 comments: