Saturday, August 25, 2012

Akal ++



Alhamdulilah.syukur kpada Allah.Manusia dikurniakan akal fikiran.ianya berbeza dgn otak.namun ia berkait antara satu sama lain.Otak mempunyai neuron2 yang bersambung.lagi banyak ia bersambung lg jauh ia berfikir.Haiwan juga dikurniakan otak.akal juga diberikan kepadanya.cuma akal yang diberikan tidak terlalu hebat dan tinggi sprti manusia.




Disini saya ingin berkongsi pd semua bahawa betapa bertuahnya kita diciptakan sebgai manusia.itu sbbnya sya mngucapkan syukur kpd allah awal2 lagi sbb kita diciptakn sbg manusia.

Jika kita dijadikn sbg haiwan.kita tidak dpt mnggunakn akal dgn sebaiknya.
alahkah baiknya jika kita mggunakan sebaiknya akal kita..sblm itu sya nk brpesan.jika kita ada ilmu.jgnlh kita simpan.kita smpaikan pd semua.insyallkah senang kita Disana.

Ok..mgikut kajian yg saya lakukan.manusia tidak mggunakan spenuhnya akal utk brfikir.kenapa sya berfikir begitu.sya tak nak berbicarakan ttg hal luar negara atau tempat yang jauh..kita lihat sekeliling kita.cth ditempat kerja.kita membuat kerja mgikut arahan yang dberikan.thats right..sebenarnya ada beberapa pembetulan atau kaedah utk mmudahkn kerja dan mncapai objectif yng lebih cepat.kita kena berfikir scara kreatif dan kritis.



Tetapi utk memudahkn kerja.kita kna lihat dari plbagai sudut.adakh ianya berkesan atau tidak.
akal ini kita bleh dgunakn dimana shj.rumah.kerja.dipsar.diluar rumah.dimana shj.

Jika di kdai atau pasar.kita gunakan akal utk mmbeli brg..kita mesti pilih yg terbaik.harga yg berpatutan.dan jgn lupa utk mgira hrga brg.total item dan balance. Adakah ianya betul?.kdg2 kita lupakan asas matematik..asas matematik sperti tambah.tolak.darab.cth ikan brnilai rm7 sekilo.timbang sbyak 900grm.nilainya ialah.rm6.30.kita bg rm 10 balance rm 3.70.jika kita pndg remeh nilai ini.lama kelamaan kita akn lupa sifir asas.

Oleh itu marilah kita mnjaga kesihatan.berdoa pd yg Esa .'kurniakanlah kpdaku,kesihatan tubuh bdn dan akal fikiran'.ianya adalah nikmat yg sgt tidak ternilai..
Saya mmanjatkan syukur pd allah krana dbrikan ptunjuk utk mnulis ilmu utk disampaikan dan dikongsikan kpd semua.Thanx.. 

Hasil nukilan NIZAMSAMAT.

0 comments: