Thursday, July 1, 2010

Modifikasi perodua alza.




Update @ 26 august 2011....

Disini saya hanya ingin berkongsi idea tentang pengubahsuaian alza,hanya sedikit pengubahsuaian yang ringan dan diluluskan oleh pihak berkuasa.jika ada inspirasi dan idea lain anda boleh tulis di ruangan comments.


1.Pemasangan bodykit advance,pemasangan ini saya buat pada hari kedua saya mendapat alza.memang dah booking utk bodykit ni awal2 lagi..harga di perodua adalah rm2080 termasuk pemasangan..bodykit ini adalah original advance (ABS)...termasuklah finishing rubbernya sekali.saya beli dengan supplyer perodua berharga rm1500nett..





2;Jika nak dikira,perodua alza telah ditintedkan original factory dengan 9o% uv protection.jika dilihat betul2..ada warna kehijau2an.tapi korang tahula..walaupun 90% tapi cuaca panas..mulalah teringin bercermin gelap.bermulalah zaman kegelapan dialza aku seperti gambar dibawah.Tapi bila dah dipasang.mulalah hati tak keruan terpikir pasal roadblock dll..hahahhah..tinted hitamni bertahan satu malam shj..hari esoknya aku tinted dengan warna lebih menarik iaitu shining grey..





3.Ultra racing stabilizer bar..saya telah menjadikan barangan ini sbg compartment wajib..jika tidak terasa dibuai2 semasa memandu..memang terasa indahnya bila memegang stering..stabilizer ini berharga rm160 termasuk kos pemasangan.


5.Reverse siren japan spect..item ini saya memakainya semasa zaman kegemilangan kenari dahulu..untuk menghilangkan rasa rindu pada kenari.item ini saya pasang pada perodua alza..apabila gear reverse dipilih..kedengaran amoi jepun bersuara..memang unik..rm250 halfcut..


6:pemasangan alarm buzzer.
Buzzer alarm ini aku kira sbgai benda yang penting..ini kerana,ketiadaan tone bunyi ketika menekan alarm membuatkan aku was2 setelah masuk ke shopping mall atau di pejabat.Bunyi tone ini sama seperti toyota vios.Tetapi hati2 dengan pemasangannya.pastikan Side wall antara engine dan cabin di silicone selepas memasukkan wire..jika tidak basahlah karpet kita..

7.sound proofing alza.
Aku diy untuk projek ini..Aku gunakan penyerap bunyi @soundproof dari brand superlon.
Untuk projek pertama aku pasang di bahagian pintu.


Untuk projek seterusnya aku pasang soundproof di bahagian wheel arch.Alza ini mempunyai bunyi tayar yang kuat so bila dah letak soundproof ni bunyi tayar dapat dikurangkan sehingga 50%.Untuk pengguna alza.aku syorkan untuk memasang sound proof di bahagian wheel arch seperti ini.


8..mesti kena tukar brake pad..abang botak tolong tukar brake..original factory manyak habuk ooo..

9..21 November 2011rim 17 inch..tyre,205,45,17...vip concept.
.

10.5 December 2010..rim enkei jdm honda rx2 2.0 limited 16 inch..tyre continental premium contact2..Gandingan rim dan tyre ni betul2 mantap.Ringan,senyap.sport concept.


11.6 december 2010.hantar ke kedai smoke headlamp.Rm80..di batu3 shah alam..

12..Alza masih jinjang..bila nak lowered ni..



15 december 2010..dah lama aku idam benda ni..Garmin Nuvi 1350..navigator ni penting untuk cuti2 malaysia bersama keluarga..


Setakat ini dulu modifikasi untuk alza..rehat jap for year 2011..


Change another spring..
sorry resolusi gambar kureng..camera blum update yang canggih..masih 3.2mp..hahaha..

ingatkan tahun 2011 ni nk rehat..keluar juga akhirnya wang utk rim lain./ june2011.


tak boleh tahan tgok rim ssr sp1 ni..2 piece../july2011-present/





Maaf lama x update coz nilah gambar terakhir bersamma ..Tiada lagi kegembiraan bersama alza...sob2..1.10.2013..thx



29 comments:

ballpenmerah on July 1, 2010 at 7:22 PM said...

kasi sport rim plak bro...
best ke alza?

NiZamSaMat on July 2, 2010 at 9:39 PM said...

rim on the way..ada wang jalan..

WongSF on September 6, 2010 at 2:10 PM said...

Please rearrange your photo, like 5s before and after side by side, easier to see the difference.

Kek Coklat Mini on October 9, 2010 at 12:45 PM said...

nizam.. ko beli kat mane material nak buat soundproof? aku duduk area KL.. kalu leh kasi tau name kedai senang aku shoot sane trus... good info bro!

NiZamSaMat on December 11, 2010 at 2:35 PM said...
This comment has been removed by the author.
NiZamSaMat on December 15, 2010 at 10:31 PM said...

wongsF..uncle xperlu before and after..coz before alza purple uncle & after my alza..:)

Anonymous said...

Brp rm dapat rim rx2 tu kat kedai halfcut? Dia jual rim saje ker sekali dgn tyr?

Anonymous said...

hi nizam can u tell me where you buy the headlamp?

TQ
u can email me the shop address (iamanson@live.cn)

K.A.I on April 18, 2012 at 1:12 PM said...

Smoke headlamp to beli baru ke or kedai modified?

Anonymous said...

salam..kdai mne bro nizam wat smoke headlamp tue?nmpk cnteq je..

IR Muadzam on January 2, 2013 at 10:20 PM said...

Tukar spring jenis ape?? Mass pkai rim 16 tayar brape siri??

ALI on January 13, 2013 at 3:45 PM said...

Salam smoke headlamp buat kt batu 3 kedai mn satu?

otomen_tiga on March 28, 2013 at 9:58 PM said...

kedai yg buat smoke headlamp ni dekat kwsn perindustrian jln pinggiran USJ

Unknown on May 8, 2013 at 8:02 PM said...

Guys,i pakai myvi lagi best,nak lowerd..ada x kedai yg jual n pasang dgan harga murah tok spring diew..?if ada please email to me... fyzaiaanan@gmail.com

Anonymous said...

Bro kat mna buat sound proof bahgian tayar....ada tempat....mmg bising la... whatsaap sya 0132202711

Anonymous said...

so total semua kecuali rim berapa rm?

Anonymous said...

bro apesal jual alza? mana nak cari supllier yg jual bodukit ori ABS tu?

Unknown on February 16, 2014 at 11:44 PM said...

Saya juga nak buat SP tayar..lepas pasang stabilizer depan steering keras skit..mmng mcm tu ka.. tp laping sdap juga.. the. Taya bunyi lagi kuat...roger la kalau tau tempat bagus untuk SP tayar

Syafique Idzham on September 7, 2014 at 4:50 PM said...

Salam bro.. nak tanye untuk buat soundproof wheel arch..brape kos ye? area mane buat?

Unknown on July 18, 2015 at 11:34 PM said...

Alza Saya break Tak MAKAN boleh Saya tukar disc yang besar kawan boleh bagi comment saya tq

Unknown on July 18, 2015 at 11:36 PM said...

Email simonloo99@ymail.com
Tq kawan

Unknown on July 18, 2015 at 11:37 PM said...

Email simonloo99@ymail.com
Tq kawan

Unknown on July 18, 2015 at 11:37 PM said...

Alza Saya break Tak MAKAN boleh Saya tukar disc yang besar kawan boleh bagi comment saya tq

Unknown on July 18, 2015 at 11:37 PM said...

Alza Saya break Tak MAKAN boleh Saya tukar disc yang besar kawan boleh bagi comment saya tq

Unknown on October 5, 2015 at 5:38 AM said...

Salam..
Nak mintak tunjuk ajar utk buat sendiri Sounproofing tue.. Di mana nak cari material dan jenis barang yg digunakan..
Tolong whatsapp sy..tq.
0126377537

Unknown on October 5, 2015 at 5:38 AM said...

Salam..
Nak mintak tunjuk ajar utk buat sendiri Sounproofing tue.. Di mana nak cari material dan jenis barang yg digunakan..
Tolong whatsapp sy..tq.
0126377537

Anonymous said...

Nak mintak tunjuk ajar utk buat sendiri Sounproofing tue.. Di mana nak cari material dan jenis barang yg digunakan..
Tolong whatsapp sy..tq.

Anonymous said...

Nak mintak tunjuk ajar utk buat sendiri Sounproofing tue.. Di mana nak cari material dan jenis barang yg digunakan..
Tolong whatsapp sy..tq.
0189809787

Unknown on January 24, 2022 at 3:47 PM said...

Assalammualaikum..bro mcm mana nak pasang buzzer reverse ada video cara pasang...yg bunyi amai jepun