Friday, June 10, 2011

Cara dan tips menyimpan wang


Asas menguruskan wang ialah menyimpan sedikit wang untuk kegunaan di satu masa yang memerlukan.Ingat semasa kecil dahulu...Ingin membeli satu mainan.Minta berkali2 tak diendahkan..Sampaikan bertekad,menyimpan sedikit wang saku utk membelinya juga..bukannya mahal.dalamrm20 shj..dulukan siapa yang ada kereta remote control adalah paling terhensem sekali..hahaha..belanja Sekolah kebangsaan 30sen.,sekolah agama 30sen..kalau dulu sebelum menyimpan, habis duit tersebut..namun bila hati dah bertekad..ini dia..Sebelum pi sekolah buat air sirap dari rumah..letak dalam botol besar..klau sarapan bawa lebih ckit masuk plastik..klau lapar lagI guna 10sen utk beli karipap..cukuplah..kenyang jugak sbb bawa bekal..dulu menabung 40senx5hari sekolahx2bln=rm16...4ringgit+hasil usaha tolong maka abah di ladang...rm20..dapatlah yang aku idamkan..hebat pada zaman tue..aku ada kereta control..

Sampai Sekarang aku masih menabung untuk mencapai satu matlamat..cuma sekarang jumlahnya mestilah berbeza..xkan nak simpan 40sen satu hari kan..ini adalah pengalaman aku utk tatapan bersama..

1-Paling penting ada tabung..Yaa,tabung..beli yang lutsinar..boleh nampak duit bertambah setiap hari..seronok tgk tabung kosong awal bulan,penuh hujung bulan.
2- Awal bulan ialah permulaan duit tabung..31hb ialah tarikh penutupan kewangan tabung..bulan ini sepatutnya lebih baik dari bulan lepas..ini adalah untuk anjakan paradigma.


3-Simpan 10%dari pendapatan.ini perlu dilakukan diawal bulan..bukan diakhir bulan..jadikan ini adalah perkara wajib dilakukan.
4.Rancang perbelanjaan..selepas dapat gaji..tolak siap2..duit kereta,c/card,ptptn,tabung etc..then tengok balance..Cth baki tinggal rm1200..bahagi utk life pada 4bahagian..maksudnya,3rts utk setiap minggu..begitulah seterusnya selama sebulan..mesti ada lebih dihujung bulan nanti..
5-Buat part time job atau free lance..cari lah..ia xakan datang sendiri..aku mempunyai 4kerja freelancer..berniaga,advertisement,wiring,jaga ladang..semua ini kena pandai bahagi masa..antara kerja tetap dengan kerja sambilan..Lumayan beb..
6.hati mesti cekal,guna akal fikiran dan sentiasa menjaga kesihatan.
7-Kurangkan berjalan di shopping complex..igat ya,bukan tak boleh cuma kurangkan..masa waktu terluang isi dengan benda yang berfaedah utk mendatangkan wang..
8-Targetting..cthnya..target-> minggu ni rm125,target ->bulan ini ialah rm500..targetting tahun ini 6k..
9-Bila hari kehari nampak tabung bertambah nilai,kita akan terus menyimpan dan menyimpan..hujung bulan,keluarkan duit tabung dan masukkan dalam ASB..buat setiap bulan..Ynag penting ada buku..kita akan rasa happy wang bertambah dari tarikh bulan ini dan seterusnya..


Sedar atau tidak aku telah mengamalkannya dari tahun 2007 sehingga 2011..semalam penuh buku ASB..ya,..sikit2 lama2 jadi bukit..pastikan kita menghargai diri sendiri..kerana badan telah berjasa utk kehendak kita..hargailah dengan pakaian.makanan yang istimewa,merehatkan minda bersama orang tersayang.alhamdulilah hidup lebih bahagia dengan pengurusan wang yang betul dengan basic konsep sekolah rendah..Peace..

0 comments: